Zakończyły się prace związane z przebudową wiaduktu przy ul. Roosevelta. Mieszkańcy Zabrza czekali na tę wiadomość bardzo długo.
Przebudowa wiaduktu w ciągu ulicy Roosvelta dobiegła końca
Po ponad dwóch latach zakończyła się przebudowa wiaduktu przy ul. Roosevelta w Zabrzu. O sprawie za pośrednictwem mediów społecznościowych poinformowała prezydent Zabrza - Małgorzata Mańka-Szulik.
- Wykonawca - firma AMBET sp. z o.o. - zakończył roboty. To dobra wiadomość dla kierowców, jak i rowerzystów oraz pieszych. [...] Gdybyśmy nie przebudowali obiektu za kwotę blisko 15 milionów zł (14,9 mln zł), wiadukt zostałby po prostu wyłączony z użytku. Na realizację zadania pozyskaliśmy 3,8 mln zł z Budżetu Państwa, natomiast pozostałe 11,1 mln zł stanowiły środki z budżetu Miasto Zabrze - napisała prezydent Zabrza - Małgorzata Mańka-Szulik.
Aby rozpocząć użytkowanie obiektu, pozwolenie musi wydać Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Katowicach, do którego stosowny wniosek został złożony już przez Miejski Zarząd Dróg w Zabrzu.
Jaki był powód opóźnienia w realizacji tego zadania?
Na początku listopada 2021 roku rozpoczęła się przebudowa wiaduktu nad torami PKP w ciągu ul. Roosevelta. Zgodnie z projektem na miejscu starego wiaduktu miał powstać nowy, o konstrukcji prefabrykowanej. Według wstępnych ustaleń wiadukt miał być gotowy już w drugiej połowie 2022 roku, jednak ze względu na kolizję starych fundamentów przyczółków wiaduktu z torami, którą stwierdzono dopiero podczas prac rozbiórkowych w styczniu tego samego roku, prace na wiele miesięcy zostały wstrzymane i trzeba było opracować nową dokumentację techniczną. Prace ponownie ruszyły we wrześniu 2022 roku.
- Ponad 50-letni wiadukt wybudowany został przez PKP, a archiwalna dokumentacja nie była dostępna. Podczas rozbiórki okazało się, że fundamenty podpór znajdują się pod torami linii kolejowych. Wymagane było opracowanie dodatkowej dokumentacji, a następnie naprzemienne zamknięcie torów przez PKP. Ponadto natrafiono na niezinwentaryzowane kable sterownicze PKP oraz nieczynny rurociąg stalowy - tłumaczy dyrektor MZD.
Zakres inwestycji obejmował rozbiórkę istniejącego wiaduktu oraz budowę nowej konstrukcji nośnej i podpór obiektu. Robotami objęto również rozbiórkę nawierzchni drogowej i ciągu pieszo-rowerowego oraz rozbiórkę nasypów. W miejscu starego obiektu wykonano wiadukt o nowej konstrukcji prefabrykowanej, odtworzono nasypy oraz nawierzchnię drogową i ciągi pieszo-rowerowe. Zabudowano nowe bariery energochłonne i oświetlenie w rejonie obiektu.